سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

شادی ضرابی (کارشناس تغذیه): تغذیه‌ی مناسب، یکی از روش‌های پیشگیری از مضرات بیش از حد در معرض تابش نور خورشید بودن است.

این سربازها در جنگ‌اند

زمانی كه پوست بدن در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، پرتوهای فرابنفش كه توانایی بالایی در نفوذ به پوست انسان دارند، سبب سوزاندن پوست می‌شوند و سلول‌های زنده را از بین می‌برند؛ سلول‌هایی كه عملكرد طبیعی آن‌ها ساخت لایه‌های جدید پوست است. این پرتوها پوست را می‌سوزانند و سبب آفتاب سوختگی می‌شوند.

برای در امان بودن از پرتوهای فرابنفش، علاوه براین‌كه باید از كرم ضدآفتاب استفاده كنیم، به تغذیه‌ی مناسب هم نیاز داریم.

با خوردن مواد خوراكی مناسب، از درون، پوست را مقاوم می‌كنیم. این‌ مواد، در واقع سربازهای بدن ما هستند كه با رادیكال‌های آزاد بیماری‌زا می‌جنگند. رادیكال‌های آزاد بیماری‌زا در مواجهه با آلودگی هوا و استرس تولید می‌شوند.

مثلاً همین ویتامین‌ث كه در فلفل قرمز، فلفل سبز، مركبات، كلم‌بروكلی، كلم‌بروكسل، كیوی، سبزی‌ها، گوجه‌فرنگی و طالبی وجود دارد؛ آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد را خنثی كرده و پوست را در برابر نور خورشید محافظت می‌كند و سبب سفت شده و ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست می‌شود.

ویتامین ای، پوست را از آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌كند و خاصیت ضدالتهابی دارد و در روغن‌های آجیل‌ها و گیاهان برگ سبز و زیتون موجود است.

اسیدهای چرب كه شامل امگا۳ و ۶ است برای سلامتی پوست مفیدند. تركیب متعادل این اسیدهای چرب، از التهاب و پیری پوست جلوگیری می‌كند. امگا3 در تخم‌ كتان، ماهی‌ها، روغن كانولا و سویا و زیتون موجود است.

آفتابگردان و بادام‌زمینی و ذرت و انواع چربی‌ها‌ی موجود در گوشت هم حاوی امگا۶ هستند.

چای سبز، اكسیر جوانی پوست است كه پوست را از آفتاب سوختگی محافظت می‌كند و باید حداقل روزی سه لیوان مصرف شود، چای سفید هم سه برابر چای سبز خاصیت آنتی‌كسیدانی دارد و در طول روز باید یك لیوان از آن مصرف شود.

علاوه بر این، پوست برای شادابی به غذای پروتئین‌دار حاوی كولاژن مثل آواكادو، مخمر یا ماءالشعیر، چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی، روزانه بین شش تا هشت لیوان آب، آهن، ویتامین‌‌های گروه ب و ث، روی و سلینیوم نیاز دارد.

اما نباید فراموش كرد كه نور خورشید سبب تولید یا ساخت ویتامین‌دی در بدن می‌شود كه از پوكی و نرمی استخوان جلوگیری می‌كند و برای رشد مؤثر است.

پس یادمان باشد به‌طور میانگین، روزانه ۱۰دقیقه به نور بی‌واسطه‌ی خورشید نیاز داریم. می‌توانیم آستین‌ها را تا آرنج بالا بزنیم هیچ كرمی استفاده نكنیم، بطور مستقیم و نه از پشت شیشه در برابر نور خورشید قرار بگیریم تا ویتامین‌دی زیر پوستمان ساخته شود.

کد خبر 262781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha